24 mars 2015

SKJUTGLAD



Jag är skotträdd. Därför kan det verka som ett udda val att välja pistolskytte som hobby. Valet är helt baserat på en medelålderskris. Bråckdisk, läsisar, stödstrumpor - hur ska jag kunna vinna OS nu? Scrollade igenom samtliga grenar. Skanåker!

23 mars 2015

FRUKOST

Smal på utsidan, tjock på insidan. Något av det bästa med att fylla år är att det kan finnas tårta kvar när man vaknar nästa morgon. Men inte länge..

20 mars 2015

Förutsägbar = jag

Telefonen ringer. Det är Söderberg och en trollgubbe som vill att jag ska tänka på ett kort. Jag gör det och tänker på rätt. Ska tydligen gå på tv framöver.

3 mars 2015

På väg hem från långpanna i Dubbfabriken.

Väldigt skönt att vara igång och jobba lite igen. Höll nästan på att gå in i väggen före nyår för att det var så mycket då, så ledigheten har varit välkommen, men efter en dryg månad av hemmapysslande börjar jag bli rastlös.

Som dubbare av tecknade filmer och tv-serier ger man ibland röst till animerade karaktärer, ibland till "live action", vilket betyder filmer med riktiga skådespelare. Att dubba "live action" upplevs oftast som svårare till en början eftersom människor har en lite större uttryckspalett än tecknade figurer och kräver mer omsorgsfullt gestaltande. Men när man vant sig ger det massor av möjligheter.


Disney har ett eget "stall" av skådespelare som ofta återkommer i olika produktioner och en av mina favoriter att dubba är Leigh-Allyn Baker. Henne har jag gett svensk röst till i 97 episoder av serien "Lycka till, Charlie" (Good Luck, Charlie), som också blev en långfilm för några år sen. Nu spelar hon huvudrollen i en ny film och jag får fortsätta att dubba henne.
En stor roll i en långfilm brukar innebära mellan 600-700 repliker och inspelningen sker oftast vid två tillfällen om 3-4 timmar. Manuset har bara regissören tillgång till före inspelning och replikerna får man på plats. Man läser dom direkt från en liten skärm framför en stor skärm där man ser filmen. Filmen har tidskod som rullar nere i högra hörnet för att man ska komma in rätt. Du har en regissör som leder dig samt en tekniker på plats i rummet intill. Är det en väl inkörd roll i en serie som rullat länge jobbar du oftast bara med en tekniker. I hörlurar hör du orginalrösterna på samma gång som din egen. Du kan lyssna på repliken innan du spelar in eller så kan du försöka köra direkt. Då följer du med orginalrösten med nån tiondels sekunds fördröjning. Det kräver vana, intuition och en pigg hjärna. Det är också viktigt att du inte blir för påverkad av, och följer med i engelskans (som det ju ofta handlar om) språkmelodi, utan pratar svenska.

Vansinnigt kul är det att dubba och jag hoppas att det snart kommer ett nytt tillfälle!

21 feb. 2015

Nybrogatan 2.


Sångcoachar Dramatisk kollega idag.

19 feb. 2015

Jag har varit otrogen.

Beviset ligger på Camilla Thulins blogg. Man kan älska flera samtidigt. Och Musse är oemotståndlig.

16 feb. 2015

Audition-time.

Modern dans. Kasta sig runt på golvet i högt tempo bland danseliten till diffusa taktangivelser. Gör ont. Kommer göra ondare. Jag är inte dansare. Det vet dom. Varför?

14 feb. 2015

Örebro!

Himla trevligt att vara ledig en helg och få möjlighet att njuta av kära kollegor! Behövde inte missa premiären av Hjalmars Drömrevy på Nya Parkteatern i Örebro, som ska vara den allra sista Hjalmar-revyn :(. Att jobba med det här gänget är så roligt man kan ha det i den här branchen och jag saknar tiden med "Gilla Hjalmar". Nu fick jag njuta mina vänner från publikplats, första gången för mig. Det bjöds på en mix av gammalt och nytt och tillbaka på scenen efter femton år stod Gunilla Åkesson och "ställde skåp"! Vilken enastående artist och vilken succé det blev för revyn!





Bästa bordet! (Niklas Fischer, Mette Geiger Fischer, Niklas Berglind, Emanuel Rohdén)

8 feb. 2015

Utbudskonserter, check! ✔ Om nu bara planet ville lyfta..



UTBUDSKONSERT

Det bjuds på buffé och fika på Operagrillen i pausen mellan två utbudskonserter där vi är med och presenterar Operans nya produktioner för regionens teaterombud. Jag sällskapar med regissören Anna Novovic och operasångaren Rickard Söderberg som för bara en stund sen stod mitt i Mello-karusellen på Scandinaviums scen i Göteborg och sjöng powerduetten "One By One".

Premiärmingel!

Ikväll var det dags för vårens första musikalpremiär på Malmö Opera. Jag har åkt tillbaka en kortis för två konserter och passade på att premiärmingla. Glömde ta av hatten.. Här med min vän sedan tjugo år, regissören och textförfattaren Erik Fägerborn som gjort den svenska översättningen av kvällens begivenhet "American Idiot".

5 feb. 2015

Fina bilder tagna av fotografen Andreas Paulsson som medverkade i föreställningen som statist. Jag som sjuksköterska och sedan som "Gulybova" tillsammans med "Shulygin" (Rickard Söderberg). Vi står beredda inne i inspicientbåset för att göra vår entré till "Vår perfekta värld".

3 feb. 2015

DO SVIDANIVA

Dags att ta farväl av kollegorna i "Doktor Zjivago". Totalt sju och en halv månad har vi spenderat tillsammans. Arbetet med musikalen började redan i juni förra året med en två veckors work-shop. Musiken var ny för örat och ingen tidigare uppsättning fanns på näthinnan. Vi hade en helt oprövad skådespelerska i den stora kvinnliga huvudrollen, så frågetecknena var många då. Hälften av oss hade precis jobbat ihop i musikalen "Rebecca". Till oss anslöt sig en del gamla bekanta, men också Johan Rabaeus, Lars Humble, Markus Christensen, Simon Laufer och Sanna Nielsen. Den sistnämnda tog oss alla med storm med sin naturbegåvning, värme och öppenhet. 

Jag hade tre uppgifter på min lott den här gången, den unga studenthustrun till "Tusia", den nitiska byråkraten "Gulybova", som efter det att kommunisterna tagit över Zjivagos föräldrahem, tillsammans med sin kollega "Schulygin" (Rickard Söderberg), försöker indoktrinera doktorn i "den nya ordningen" när han återvänder från fronten. Till sist den fattiga torterade bondkvinnan "Kubarikha" som tagit livet av sina två barn i skogen för att de ska undkomma de depraverade soldaternas våld och härjningar. Jag fick också  chans att uppleva livet som Zjivagos hustru "Tonja" för en kväll när min vän Åsa Fång sjöng in julen i tv. 

Föreställningen blev en enorm framgång. Jag tror ingen av oss kunde ana vilket mottagande "Zjivago" skulle få. Vi har haft utsålt varje kväll med lång väntelista och kö ute på piazzan och blivit bortskämda med stående ovationer vid varje arbetsdags slut. Inte ett öga torrt. Fantastiskt! 

Musikalen, som hade sin ursprungliga premiär i San Diego 2006 och sedan via Sidney, Melbourne och Helsingfors tog sig till Malmö Opera kommer att fortsätta spelas och utvecklas. Den 21 april i år är det premiär i New York på The Broadway Theatre. 

För mig väntar ledighet, men också ovisshet. Nästa musikalproduktion blir först om ett år. Jag kommer att ägna våren åt mycket övande inför en konsertserie, jag ska dubba Leigh-Allyn Baker i en ny Disneyproduktion och eventuellt blir det sommarteater på Österlen. Kanske dags att släppa min skiva nu?

27 jan. 2015

KÄRA KOLLEGA

Vi träffades för första gången för tjugofyra år sedan, på Balettakademien i Göteborg där vi gick i klasserna efter varandra för att utbilda oss till musikalartister. När det här året började hade vi aldrig jobbat tillsammans. Nu blev det två produktioner på raken med onämnbara aktiviteter i duschar och fullständiga skrattbryt från vår mest fotogeniska profil. Till omvärldens förlust fick vi aldrig till nån podcast från logen men förhoppningsvis ska det inte gå tjugofyra år till innan vi får en ny chans! (med Åsa Fång)


25 jan. 2015

BEGRAVNING NO. 43

Sorgklädd ovanpå balklänning, Bara två kvar!

24 jan. 2015

Dags att tänka på refrängen



Ledig lördag i Malmö och för en gång skull har inte alla "Zjivagos" pendlat hem. Att inse att det plötsligt bara är tre föreställningar kvar inspirerar till umgänge och kräver en lyxbrunch! Här är några man kommer sakna lite extra - Linda Fabricius, Jonas Schlyter, Philip Jalmelid, Sanna Nielsen, Rickard Söderberg och Nils Närman. ❤