BIOGRAFI

Foto: Håkan Larsson

Välkommen till min blogg!

Jag är musikalartist, ett yrke jag haft fokuset inställt på sen barnsben. Musikintresset kom först. Pappa var pianist så jag satt ofta och klinkade på pianot men fick ingen styrning på det där. Ville alltid spela för svåra stycken men orkade aldrig öva. Blev nervös när jag skulle spela upp, spelade fel och skämdes. ABBA gav sånglusten. Jag sjöng rent och rytmiskt men rösten var ynkligt liten. Jag blev skräckslagen om jag skulle sjunga inför andra. Jag vågade inte gå med i teatergruppen på Vår Teater, var livrädd för att behöva improvisera.
Jag tyckte att det mesta var livsfarligt när jag var liten och levde i min fantasi. Det blev jazzbalett, alla gör samma i grupp. När jag hittade "Annie Get Your Gun" och "West Side Story" i mina föräldrars skivsamling hittade jag en väg förbi rädslan och blygsen. I musikalen fanns musiken som en motor för gestaltandet och jag fick vara någon annan när jag sjöng.

Jag växte upp på söder i Stockholm. En stor del av min släkt hade (innan jag var påtänkt) varit insyltade i underhållningsbranchen. Morfar Arne Hedenö sjöng operett och gjorde många "förste älskare-roller", bl a på Stora Teatern i Göteborg. Mormor Kate Thunman var skådespelerska, komedienn, främst på revyscenerna men även på film och ständigt på turné. Mamma Berit Hedenö gick Kgl. Operans balettelevskola och försörjde sig som dansös och revyaktris i unga år, tills hon träffade pappa Nils Edstam, pianist och kapellmästare för Casinorevyn i Stockholm och den, som en gång på 30-talet ska ha myntat uttrycket "att stå med skägget i brevlådan" - respekt!

Jag gick Adolf Fredriks musikskola från fyran till nian med körsång på schemat sju timmar i veckan och fortsatte att dansa, showdans på Lasse Kühlers showskola. På gymnasiet, på Östra Real hade man som tradition att sätta upp en musikal varje termin och min debut blev som dansare i "En Ond Saga" skriven av Wille Crafoord. Terminen därpå fick jag rollen som
"Anita" i '"West Side Story". Kommer ihåg audition i musiksalen. Jag var inte nervös, den rollen hade väntat att få komma ut sen jag var åtta. Efter det var jag "hooked" på allvar. Jag började ta privatlektioner för skådespelerskan Öllegård Wellton-Hell och gick en termin på Teaterverkstan.

1990 kom jag in på Balettakademiens treåriga musikalutbildning i Göteborg. Direkt därefter blev det tre år på Teater och Operahögskolan. Vi var första kullen musikalartister som utexaminerades därifrån, jag, Göran Frölén och Fredrik Lycke. Första jobbet blev rollen som Eponine i Les Misérables på Värmlandsoperan och sen dess har jag arbetat professionellt som musikalartist.

Under åren som gått har jag haft privilegiet att få gestalta väldigt olika karaktärer och sluppit att hamna i ett fack. Den roligaste och mest utmanande roll jag tilldelats är den senaste, "Fosca" i Stephen Sondheims "Passion". Andra favoriter är "Eliza" i "My Fair Lady", "Häxan" i "Into The Woods", "Belle" i "Skönheten och Odjuret", "Lola" i "I afton: Lola Blau" och så "Eponine" förstås! Den rollen hängde med mig i tre uppsättningar under fem år.