Sök i bloggen

FUNNY GIRL

Musik: JULES STYNE
Sångtexter: BOB MERRILL  
Manus: ISOBEL LENNART
Svensk översättning: CALLE NORLÉN

Fanny Brice: SANNA NIELSEN
Nick Arnstein: ALEXANDER LYCKE
Mra Brice: MARIANNE MÖRCK
Mrs Strakosh: ANN-LOUISE HANSON
Florenz Ziegfeld: JOHAN RABAEUS / ROLF LYDAHL
Eddie Ryan: OSCAR PIERROU LINDÉN
Tom Keeney: MICHAEL JANSSON
Emma: JENNY HOLMGREN
John: ERIK GULLBRANSSON
Tenoren och Repetitören: DAVID LINDELL
Heckie: RASMUS MONONEN
Mrs Meeker: CARINA SÖDERBERG / NINA PRESSING
Mrs O'Malley och Renaldi: ANNICA EDSTAM

Ensemble: 
DAVID AUXOLITEEMMIE ASPLUND, ELIN BEMARK, 
KYRA BERGMAN, EMILIA BROWN, MARCUS ELANDER,
KAROLINA ENGELBREKSSON, TOMMY ENGLUND, 
PAULA SANTA EUFEMIA, ANNA HOLMSTRÖM
STEFFEN HULEHØJ FREDRIKSEN, ERIK HØIBY, 
LEILA JUNG, SARA LEHMANN, GUSTAF MARDELIUS, 
PATRIK RIBER, TEODOR WICKENBERG, EMMA WIHLBORG

Regi: RONNY DANIELSSON
Dirigent och Arrangör: JOAKIM HALLIN
Scenografi: MARTIN CHOCHOLOUSEK
Kostym: CAMILLA THULIN
Koreografi: ROGER LYBECK  
Steppkoreografi: SARA LEHMANN                        
Ljusdesign: FREDRIK JÖNSSON 
Ljuddesign: AVGOUSTOS PSILLAS
Foton: KATJA TAUBERMAN

PREMIÄR 2020 MALMÖ OPERA

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Funny Girl hade premiär mitt under pandemin. Malmö Opera var kreativ med logistiken. Utanför sceningången fanns rosa streck målade för att markera det avstånd personalen rekommenderades hålla till varandra. De anställda fick äta på olika tider och istället för att trängas i kantinen runt en buffé, serverades maten portionsvis ute i den stora foajén av serveringspersonal. Besticken delades ut i pappershölje. Vi fick inte längre dela loger och handsprit stod överallt. Maskörer och kostymtekniker arbetade med visir. Man valde att dra in produktioner som annars ofta saxas med varandra och lät produktionerna spela en i taget. Helst skulle man inte pendla hem eller gå ut och äta. Skulle vi umgås med någon skulle den helst tillhöra ensemblen som testades regelbundet. Tack och lov var det en tid på året då man gärna vistades ute. 

 
Publikantalet som tilläts i salongen skiftade, från 8 till 50 personer som var tvungna att sitta utspridda. Det var lite svårt att förstå. Malmö Opera har över 1400 sittplatser, många separata ingångar till både foajé och salong och en mängd toaletter. Vi tyckte att de hårda riktlinjerna hade kunnat justeras från teater till teater. Men vi fick trots allt spela. Teatern fick ha öppet. Malmö Opera hade varit framsynta och investerat i ett system med åtta kameror som möjliggjorde streaming. För 100 kronor kunde man njuta en snygg liveklippt föreställning hemma från soffan. För oss på scen var den här första spelperioden en stor utmaning. Funny Girl är en komedi som kräver oavbruten kommunikation med publiken. Men hur mycket de få närvarande än försökte kompensera och göra sin närvaro hörd, ekade tystnaden. Vi kunde få plötsliga små skrattanfall och det var svårt att få till nåt riktigt sväng på repliker och karaktärer. Den första spelperioden fick avslutas i förtid för att skydda personalen.

Våren 2023 fick Funny Girl sin revansch. Under två månader lyste lampan röd varje kväll. Utsålt, succé! 



Populära inlägg