Musik: ALAN MENKEN
Sångtexter: HOWARD ASHMAN och TIM RICEText: LINDA WOOLVERTON
Svensk översättning: FRED JOHANSON
Belle: ANNICA EDSTAM
Odjuret: FRED JOHANSON
Gaston: JOACHIM BERGSTRÖM
Cogsworth: HANS JOSEFSSON
Lumiere: LARS HJERTNER
Mrs Potts: SIW ERIXON
Chip: JONAS ÅHNBERG
Babette: KAROLINA KRIGSMAN
Madame la Grande Bouche: HELENA HOLMBERG
Maurice: GÖRAN SWARTZ
Lefou: P-O GERHARD LARSSON
Monsieur D'arque: DANIEL ENGMAN
Silly girls:
LOUISE HAFSTRÖM
HANNA LINDBLAD
MIA RINGBLOM HJERTNER
ANNA VERNER
Berättaren: HANS JOSEFSSON
Prinsen: TOMMI SALMELA
Tiggerskan: KAROLINA KRIGSMAN
Berättaren: HANS JOSEFSSON
Prinsen: TOMMI SALMELA
Tiggerskan: KAROLINA KRIGSMAN
Ensemble:
MARTIN KARLSSON
HANNA LINDBLAD
LOUISE HAFSTRÖM
MIA RINGBLOM HJERTNER
ANNA VERNER
DANIEL ENGMAN
TOMMI SALMELA
JESPER M SJÖBERG
Regi: HANS BERNDTSSON
Dirigent: JAN RADESJÖ / RICKARD ÅSTRÖM
Scenografi: och Kostym: MATHIAS CLASON
Koreografi: GUNILLA OHLSSON
Ljusdesign: PALLE PALMÉ
Ljuddesign: TORBJÖRN ANDERSSON
SVERIGEPREMIÄR 4 MARS 2005 GÖTEBORGSOPERAN
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Kan inte komma på något mer drömlikt i musikalernas värld än att komma ut som Belle med guldklänning i finalen och tillsammans med prinsen och hela ensemblen brista ut i "Sagan evigt sann......"!
––––––––––––––––––––––––
Göteborgsoperans produktion bjöd på dramatik, "off stage". Efter bara två veckors repetitioner av Beauty and the Beast's sverigepremiär, som i flera delar var ett orginalverk, kunde man läsa i Aftonbladet:
"I dag kan Aftonbladet avslöja att Charlotte Perrelli gör huvudrollen i Disneys Oscarsbelönade "Skönheten och odjuret". Efter en längre tid av hemliga förhandlingar med Disney är allt klart. Den flerfaldigt belönade musikalen "Skönheten och Odjuret" sätts upp på Göta Lejon. Över 20 miljoner har sett den - nu är det Sveriges tur."
Först trodde vi att det var frågan om ytterligare en version, kanske originalet skulle sättas upp? Men vi blev snart varse att det var vår uppsättning det handlade om, som redan sålts till en annan producent eller kanske redan från start varit en samproduktion? Vi fick också veta att rollen "Gaston" skulle spelas av Linus Wahlgren, "Lumiere" av Ola Forssmed och "Belle" alltså av Charlotte Perrelli. Vårt "Odjur" Fred Johanson skulle få fortsätta i Stockholm. Övriga medverkande var välkomna att göra audition.
Det här slog ner lite som en bomb. Vi kände oss förda bakom ljuset. Vi tyckte att Operan kunde ha informerat oss så att vi var förberedda och inte behövde få nyheten från kvällspressen. Det kallades till stormöte där operachefen ställdes till svars och den goda stämningen som rått fick ett salt. Det kom in en rädsla, en konkurrens och ett skifte av fokus. Nu ville ju alla vara med där på Göta Lejon. När jag träffade kollegor och bekanta la många huvudet på sned och uttryckte sin förfäran över att Charlotte hade stulit min roll. R.E.A- gänget på Börsen gjorde faktiskt en sketch om det.
Jag hyste aldrig något agg mot Charlotte. Det är klart att jag hade velat spela "Belle" även hemma i Stockholm och jag blev ledsen, för vi var ju mitt uppe i en skapandeprocess. Nu skapade vi plötsligt för någon annan. Det där att det skulle bli "Sveriges tur nu" stack i ögonen. Räknades inte vi? Att Göta Lejon tog all credd. Men att det är showBUSINESS vi jobbar med har jag alltid haft klart för mig. Att en privat producent behöver ett namn, en kändis i huvudroll, var inget konstigt.
Jag surnade däremot rejält under vår sista föreställning. De skulle ha en fotografering för Göta Lejons produktion uppe i Stockholm dan därpå och kostymtekniker stod och väntade på mig i kulissen och slet bokstavligen av mig mina Belle-kostymer. Så fort jag spelat klart en scen skulle kläderna av snabbt som ögat och packas för avfärd till Stockholm. Det var brutalt. Guldklänningen som Mathias Clason sytt till mig, som jag älskade så mycket och var så stolt över, som jag varit på många provningar för, fick jag inte ens behålla till vårt sista ensemble-foto på scen. Därför togs bilden uppe till vänster, i en hast i korridoren strax före entré.
Till sverigepremiären på GO kom chefen för hela Disney - Susan Arnold! På bild tillsammans med mig och Gerald Kingsley från förlaget. Lite mäktigt ändå. Har för mig att Susan aldrig reste till Stockholm.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
"Helt lysande - Annica Edstam (Belle), Fred Johanson (Odjuret) och de övriga levererar en fartfylld komedi som andas stor musikalkonst." DN
"Säkert odjur och lysande skönhet -
framför allt är Annica Edstam lysande som Belle - inte minst i sångnumren då hon fullkomligt äger både scen och salong" GT/Expressen
"En fantasifull och rolig uppsättning med bravur -
Ensemblen har flera starka sångare, särskilt Annica Edstam" GP
Ensemblen har flera starka sångare, särskilt Annica Edstam" GP
"Skönhet och odjur värda applåder - Annica Edstam är mycket bra som den längtande, läsande starka skönheten Belle" Aftonbladet
"I synnerhet Annica Edstams rättframma och ömsinta porträtt av den modiga Belle - förmår lyfta Alan Menkens musik och ge den en känsla av något angeläget." SvD
"Skönheten och Odjuret tog publiken med storm -
Storsuccé när Skönheten fick Odjuret. Annica Edstams röst är klar och stark och passar bra i musikaluppsättningar som denna." Skaraborgs Allehanda
Storsuccé när Skönheten fick Odjuret. Annica Edstams röst är klar och stark och passar bra i musikaluppsättningar som denna." Skaraborgs Allehanda
"Både Skönheten Annica Edstam och Joachim Bergström,är mycket bra i sina roller och sjunger fantastiskt bra." Hallandsposten
"Annica Edstam och Fred Johanson vars sångprestationer är av högsta klass." Provinstidningen Dalsland
"Annica Edstam, skönheten är på scenen en stor del av föreställningen och hennes rolltolkning och sång är imponerande" Skövde Nyheter
"Annica Edstam, perfect in the role as Belle." Musical Stages
"Man fryser av välbehag när Annica Edstam i rollen som Belle tar ton med sin varma, lätt vibrerande stämma" Falköpings Tidning
"Fantastisk som Skönheten Belle var Annica Edstam. Som skönheten trollband hon publiken med sin samtidigt späda och kraftiga röst." Dalslänningen, Bengtfors-Tidningen
"Fred Johansons samspel med Annica Edstam som Skönheten Belle sprakar och gnistrar och gjorde publiken helt betagen" Säffle-Tidningen
"Som den vackra bokmalen Belle var Annica Edstam chosefri och kavat, och sin klara och jämna röst använde hon på bästa sätt." tidningen Opera