25 feb. 2016

KONTAKT

Ikväll gick det bra. Kroppen hade erfarenheten, ljudet hade hunnit ställa in nivåerna, monitorer på rätt avstånd, i rätt vinkel, scenografi på sina tejpmärken. Lugn. Sinnena som öppnar sig. Kontakt. Vågade pröva lite nytt. Repetera är en jättebra grej. Vi är värda att få göra det. Och publiken, som pröjsar 680 spänn för ett besök på Operan, dom är värda det.

24 feb. 2016

INGE KUL

Efter endast tre spelade föreställningar med efterföljande ledighet, utan några repetitioner alls, varken på plats eller på repsal trots att vi bönat och bett, hade vi nypremiär ikväll på Malmö Operas stora scen. Ett superkort stressigt soundcheck var allt vi hann med. Monitorer hamnade på fel placeringar. Den här scenen är tre gånger så stor, men det hade glömts bort. Vi hörde INGENTING. När publiken betalar 860 spänn för en biljett sä är dom värda repetitioner, tycker jag. Jag har nog aldrig jobbat så hårt nånstans bakom eller framför eller vid sidan av det där berömda "tåget" som är pjäsen och som tuffar vidare med eller utan mig som passagerare - det är så det känns. Jag lät en gång trycka upp en t-shirt till en Dramatisk kollega med texten "Ta't lugnt, det är bara teater". Försökte ge mig den i tanken ikväll. Funkade dåligt. Skulle ha övernattat i Malmö men liftade med teknikerna hem till Helsingborg. Egna sängen, ostmacka, kanal Axess visar nåt med vilda djur eller rymden. Nya tag imorgon. Lättad efter uttryck. Klart, slut.

23 feb. 2016

VITRINSKÅPET HAR FÅTT TILLÖKNING

Efter en premiär delar Malmö Opera ut vackra champagne-glas från Orrefors. Är extra stolt för detta, mitt sjätte, graverat med mammas födelsedag ❤.


22 feb. 2016

FRÅN DET ANDRA TILL DET TREDJE

Godmorgon! Sveriges tröttaste musikalartist har precis fått användning för extra styrka i läsglajjorna och sjungit ett stycke Sondheim a vista på Operahögskolan tillsammans med de här stjärnorna! Hoppas vi får möjlighet att släppa noterna ihop längre fram!