7 mars 2016

VÅRLÖFTE



Dagen är grå, blöt, kravlös. Städat lite, promenerat i parken runt Kärnan och tittat på vårlöften. Lunch på Vegeriet, kaffe och dagens pralin hos Chocolatte. Ledig. Valde att stanna i Helsingborg eftersom det inte går några tåg till Stockholm på söndagkvällar och jag avskyr tidiga morgontåg. Sen blir ändå inget vettigt gjort när man kommer hem för man är så seg. Alla timmar av sittande i sunkiga säten, upp och ner. Baksida med jobbet. Spelar på onsdag igen. Fem föreställningar till i Helsingborg innan vi åker ut på vår turné.

Såg en dokumentär om Bo Kaspers Orkester. Fin. Dom spelar på Konserthuset den 18/3. Då spelar vi i Landskrona. Tipiskt.. Hade gärna gått och lyssnat. Killarna i bandet är gamla bekanta från min sena tonårstid. Jag minns en cover-bandspelning ihop med Bosse. Han sjöng Creedence och jag Liza Minelli. Olika val. Då, nu. När dom hade bildat bandet och var ute på turné med Söndag i sängen-plattan gick jag på Balettakademien. Dom skulle ha spelning på Park Lane, hade lediga timmar på dan och kom ut och kollade på vår våravslutning. Balla snubbarna från Stockholm satt där på små träbänkar ute i Gamlestan och fick njuta mazurka ur Coppélia, belt-fest ur Dreamgirls och stepp ur The Boyfriend.  sjöng Olle Adolphson i röd prickig sommarklänning och tyckte det var rörande och pyttelite pinsamt. Okej, pino, faktiskt. Jag var inte äldre.

Lägger länk till dokumentär här.
http://www.svtplay.se/video/6707361/bo-kaspers-vi-kommer-aldrig-att-do/bo-kaspers-vi-kommer-aldrig-att-do-avsnitt-1