11 juli 2015

Sommar kvar i stan.

Vad gör man? Det är redan halvtid och jag har fortfarande inte kommit på vad jag ska göra med den här sommaren. Vädret hjälper inte till. Jag skulle ha spelat musikal på Österlen, men en sponsor hoppade av och nu är produktionen uppskjuten till nästa år. Ledig... är inte min bästa gren. Jag övar, det gör jag (sång, alltså). Varje dag i stort sett. Har en fras speciellt som får mycket omsorg just nu. Sexton toner som bjuder ett jäkla motstånd. Inte allihop men det finns ett språng över en röstskarv med olika lufttryck som ska göras på ett flott sätt. Det sitter fel ord på också som inte alls hjälper till att hålla ihop det. Nördigt. Men det är den sortens problemlösning man hela tiden håller på med. Kan vara kul också. Den där frasen ska vara med på min skiva och spelas in i finstudio om en vecka. Då har jag nåt att göra. Något konkret som står skrivet i kalender.

Men idag har jag ingen lust att sjunga. Jag vill va i skärgårn'. Eller i Frankrike nånstans längs den majestätiska atlantkusten och äta ostron. Inte hemma i stan. Inte själv kvar i stan. Jag ska vara själv i stan i två veckor. Jag har en hund här, en med en tratt på för hon har opirerat magen. Hon måste ha på tratt när hon har privatliv i ett annat rum där jag inte kan se om hon plötsligt öppnar eget som sjuksköterska och börjar rengöra sår. Vi ska gå ut snart.

Växlande solighet tänder och släcker, värmer nacken, signalerar kusten klar. Regnet har blåst åt sidan. Det får hålla sig där ett tag så vi kan gå till Fältan och köpa hallon och hämta ut mer penicillin. Sen ska jag ringa och tjata på han som skriver in text i klaverutdrag nere i Malmö och hoppas att han har lite My Fair Lady-noter att skicka till mig, som jag kan öva på, så jag har  nåt att göra.